Klin Til Frp, en spillanalyse
Gå til spillet Klin til Frp
Et nettsted kan få fram sitt budskap eller funksjon på mange forskjellige måter, rett og slett fordi internett gir rom for mangfoldige kommunikasjonsformer både visuelt og teknisk. En måte å formidle et budskap på er å lage et spill ut av det, og mange bruker denne måten på å fremme politiske meninger. Slike spill er ofte enkelt konstruert og har som oftest ukompliserte spilleregler som er enkle å forstå, de har tydelige mål, eller måter å vinne spillet på, og disse står i klar sammenheng med det politiske budskapet. Slik er også saken med spillet "Klin til Frp" på NRK sine nettsider[1]. Dette spillet er en del av flere mer eller mindre politisk motiverte spill på NRKs underholdningssider på nettet. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette er fordi jeg synes dette skiller seg ut som en særskilt tydelig kommentar til den norske politikken i en viss periode. I denne analysen vil jeg prøve å vise hvordan denne siden formidler budskapet sitt. I denne sammenhengen vil jeg også gå inn på hvilke premisser den forutsetter, altså hvilken intendert bruker dette spillet synes å være beregnet på. I denne analysen vil jeg blant annet ta utgangspunkt i Lars Konzacks rammeverk for spillanalyse som demonstrert i boken Digitale verdener (Konzack i Engholm og Klastrup 2004), i tillegg vil jeg bruke deler av Ida Engholms modell for nettstedsanalyse i samme bok.
Form
Mål:
Klin til Frp er et onlinespill som minner om spillet "Hit the hamster" (dette vil jeg gå nærmere inn på under punktet om interreferensialitet), hvor fremstående Frp'ere, som Carl I. Hagen, Siv Jensen og Terje Søviknes, spiller rollen som hamstere eller jordrotter. Målet er å score mest mulig poeng ved å slå disse tre politikerne ned i hullene flest mulig ganger med en hammer. Dette gjør brukeren ved å føre musen over hodene til disse personene og venstreklikke.
De 100 beste spillerne havner i en slags "hall of fame", hvor deres navn, poengsum og spilldato er offentliggjort. Dette kan gi effekten at brukeren stadig vender tilbake til siden i håp om å havne øverst på listen over spillere.
Forhindringer
Men dette målet har noen hindre, for det første tiden. Du har kun et minutt på deg på å score poeng. Det dukker ofte opp en klokke som du kan slå på og som utløser en gjøkur-lignende lyd, men det virker ikke som den har noen annen funksjon enn å distrahere spilleren. For det andre er det ikke bare Carl I. Hagen, Siv Jensen og Terje Søviknes som dukker opp i rollen som hamstere, også Are, Odin og en sau dukker opp av hullene, og om du ved en feiltakelse slår disse figurene trekkes dobbelt så mange poeng som du får for én Frp'er.
Konsekvenser
Om spilleren gjør det rette (slår Frp'ere) eller det gale (slår Are, Odin eller sauen) gir det konsekvenser i form av henholdsvis poeng eller minuspoeng, i tillegg til ris eller ros fra Odin, Are eller sauen som kommer med uttrykk som "Sjå, der fekk du det te!" eller "Au!"/"Bæ" (Se teknisk konstruksjon for flere eksempler). Denne tilbakemeldingen er med på å gi spillet større underholdningsverdi, i tillegg til at det kan hevdes at det gir spilleren en ekstra bekreftelse på at hun/han er flink og gjør det riktig.
Regler
Som jeg kunne se fantes det ingen manual eller regelhåndbok for dette spillet, årsaken til dette er antageligvis at dette er et veldig enkelt spill, med klare og enkle regler; 'klin til' Carl I. Hagen, Siv Jensen og Terje Søviknes for å tjene mest mulig poeng, ikke slå Are, Odin eller sauen. Og du har 60 sekunder på deg.
Den tekniske konstruksjon
Engholm har laget en modell for analyse av det tekniske på en webside. Det er denne modellen jeg her har tatt utgangspunkt i.
Spillet "Klin til Frp" er et onlinespill basert på Flash, og forutsetter derfor at brukeren har flash installert. Men dette er sannsynligvis ikke til ulempe for mange, da de fleste i målgruppen for spillet vil ha Flash på maskinen sin. Andre nødvendigheter som brukeren må ha er mus og lydkort med høyttaler, evt. headsett, da spillet styres med en musepeker og inneholder lyd.
Grafikken er ganske enkel (se skjermbilde), figurene som dukker opp som "jordrotter" er fotografier av hodene til henholdsvis Carl I. Hagen, Siv Jensen og Terje Søviknes påført gnagertenner, Are, Odin og en sau, i tillegg til et lommeur, som er tegnet. De tre førstnevnte er påført gnagertenner, antageligvis for å tydeliggjøre for spilleren hvem som er "utøyet" som skal 'klines til'. Du bruker en hammer som også er relativt enkelt tegnet til å slå jordrottene? med.
Det auditive består, som jeg har vært inne på, av lydeffekter knyttet til aktiviteten brukeren foretar seg, enten i form av ros fra Odin når brukeren gjør det riktig: "flotte greier"/"sjå der fekk du det te"/"ja, der ja!", ris fra henholdsvis Are, Odin og sauen når de blir offer for hammeren: "Au" (forskjellig fra om du treffer Are eller Odin)/ "Bæ", Ares "Nei" om du fører hammeren over hodet på de tre sistnevnte, en slags pipelyd som når du slår med en gummihammer, etterfulgt av noe som ligner en blanding av noe som knuses og noen som plasker når du denger løs på en av Frp-politikerne, eller lyden av et gjøkur når du slår på klokka. Lyden er strengt tatt ikke nødvendig for å spille spillet, men den gjør jo spillet morsommere.
Det dynamiske laget omfatter hammeren som beveger seg (slår) når du trykker med musen og figurene som hele tiden dukker opp og ned fra jordrottehullene.
Semantikk
I dette spillet blir det brukt en del tegn med forskjellige konnotasjoner som gir spillet mening. Som jeg har vært inne på er poenget med spillet å få flest poeng ved å 'kline til' de tre ovennevnte politikeren flest mulig ganger, og allerede tittelen til spillet peker mot budskapet senderen (produsenten?) vil ha frem. Uttrykket 'klin til' er et uttrykk som er ganske sterkt ladet, man skjønner at man ikke bare skal "dytte" eller "daske" til disse figurene, man skal virkelig bruke krefter og dra til så det svir her. Jeg vil likevel ikke si det er utpreget negativt ladet, selv om man kanskje vanskelig kan snakke om 'å kline til' i en positiv betydning, men man merker raskt at dette står i en humoristisk kontekst og innbyr derfor mer til å bli et morsomt og vittig uttrykk.
Videre er figurene man skal 'kline til' kjente politikere for de fleste nordmenn. Deres denotasjon er henholdsvis leder og nestledere (på denne tiden) i et politisk parti, og dermed det politiske partiets verdier (Frp) og i så måte vekker enten negative eller positive følelser hos brukeren i forhold til det. Men ut ifra spillets regler, figurenes aktivitet (at de ustanselig dukker opp og ned i noe som kan forestille jordrottehull), og de påtegnede store hvite gnagertennene, som for øvrig ikke er helt ulik den originale tanngarden til i alle fall den mannlige delen av de nevnte politikerne, vil det i tillegg være naturlig å få konnotasjonen "hamster" eller "jordrotte", og i og med at gnagertennene kan sies å være en karikatur på Hagen og Søviknes er det sannsynlig at de fungerer latterliggjørende og medvirker dermed til at Frp mister noe av sin autoritet.
Spillets hyppigste slagobjekt er Terje Søviknes, som har enda en konnotasjon for mange nordmenn, nemlig en som hadde sex med ei mindreårig jente under et landsmøte. Dette vil jeg gå nærmere inn på under punktet om spillets sosiokultur og brukskontekst.
Budskapet begynner som sagt å stikke fram allerede i tittelen, men det er i forbindelse med bruken av kjente politikere som mål for hammerslag at budskapet kommer tydeligst fram; at Frp må slås ned i jorda igjen sender ut budskapet om at Frp er ikke et bra parti, og må bokstavelig talt slås ned på. Om vi leser teksten som beskriver spillet blir budskapet enda tydeligere: "Are og Odin ba Upunkt lage et spill de kunne bruke til å få ut sin frustrasjon over at FrP gjør det så godt på meningsmålingene." Flere nordmenn har begynt å stemme Frp, de er høyt oppe på meningsmålingene, og begynner å stikke opp fra jorda, vi må sørge for å slå de ned i hullene sine igjen, der de hører hjemme. I og med at jordrotter, som det kan hevdes de skal forestille, hører til nettopp under jorda.
Interreferensialitet
Det Konzack kaller interreferensialitet, eller det at spillet refererer til andre verker, -spill eller andre media, er ganske tydelig i her. Spillet "Klin til Frp" er et enkelt onlinespill laget etter modellen "hit the hamster", eller jordrotte som vi kanskje vil kalle det. Dette er et spill som egentlig dukket opp som et fysisk spill som du ofte kan finne på tivoli og lignende, hvor du slår med en gummihammer på figurer som dukker opp med jevne mellomrom, men dog tilfeldig, fra et visst antall hull i brett, styrt av en maskin.
Ellers refereres det selvfølgelig til Are og Odins radioprogram, ved at Are, Odin og en sau opptrer i spillet, dette vil bli nærmere behandlet i punktet nedenfor.
Sosiokultur og brukskontekst
Are og Odins "Klin til Frp" er tydelig et politisk spill og stiller seg derfor innenfor en bestemt sjanger. Denne sjangeren danner et rammeverk for avsender og mottaker, som begge parter må være seg bevisste. Som Engholm går inn på i boken Digitale Verdener (2004), har den en forventningsskapende funksjon (Engholm i Engholm og Klastrup 2004:67). Avsenderen vet at mottakeren forventer visse trekk ved spillet, og må prøve å innfri disse forventningene så godt som mulig slik at spillet innfrir brukerens ønsker og krav, som har stor sammenheng med brukerens forståelseshorisont, også kalt den sosiokulturelle bakgrunnen.
Den sosiale og kulturelle bakgrunnen til spilleren har stor betydning for spillets poeng. Det forutsettes for det første at spilleren har kjennskap til disse personene som opptrer i rollen som jordrotter, og vet hva de står for, men dette er neppe noe problem da disse personene er temmelig framtredende figurer i det norske medielandskapet. En utlending som nettopp hadde kommet til Norge derimot hadde antageligvis hatt store vansker med å forstå en del av underholdningsverdien i dette spillet selv om det sikkert til en viss grad hadde vært underholdende likevel på grunn av jakten på flest mulig poeng. For det andre forutsettes det kanskje at du ikke stemmer Frp, selv om man sannsynligvis vil finne det underholdende i slike tilfeller også.
Som jeg allerede har vært inne på er det Terje Søviknes det går hardest utover her, i og med at det er hans hode som dukker opp hyppigst. Man kunne derfor kanskje tro at dette spillet ble laget i forbindelse med sexskandalen Søviknes var innblandet i, i 2001, hvor Søviknes stilte seg klar til hugg for de fleste. Men dette spillet ble lagt ut på nett 30. mai 2003, og dette er i tiden da Søviknes blir tatt inn i varmen igjen av Frp. Vi kan lese i på Dagbladets nettsider 3. mai:
Søviknes var Frp's kronprins, men ble støtt ut i det ytterste mørke etter å ha hatt sex med ei ungjente på et FpU-arrangement. Han trakk seg som nestleder og som listetopp til Stortinget. I går var han tilbake i en slags varme som Hordaland-delegat [på Frps landsmøte].[2]
At Terje Søviknes er den som klart får hardest medfart i spillet kan derfor ses på som en kommentar til at Frp har valgt å la han tre inn i politikken igjen.
I tillegg til kjennskap til politikkens verden spilles det også på kjennskap til Are og Odins radioshow. Om du ikke har hørt om dette kan det være vanskelig å forstå hvorfor du får minuspoeng og negative kommentarer om du treffer Are, Odin eller sauen. Dette showet er et show for ungdom, og ettersom Odin tilsynelatende skal være sauebonde, er sau på en måte blitt varemerket til dette showet, og sau blir også ofte brukt i diverse temaer om menneskelige forhold under radioprogrammene sine. Jeg vil ikke gå nærmere inn på innholdet Are og Odins radioprogram i denne oppgaven, som 'overall' kan sies å være mer venstrevridd enn høyrevridd, men det henger antageligvis sammen med NRK P3s profil, som er en radiokanal for ungdom, og at Frp neppe kan sies å være det politiske partiet som går mest hjem hos denne gruppen, Et spill som går ut på å gjøre narr av dette partiet har derfor store sjanser til å tiltrekke seg ungdom, og kanskje da spesielt Are og Odins lyttere.
Det er for øvrig utvilsomt interessant at et spill som gjør narr av et politisk parti ligger ute på allmennkringkasteren NRK sine nettsider. Dette er jo en kanal som skal være "for alle", og dermed være nøytral og upartisk spesielt i forhold til politikk. Grunnen til at det er akseptert er kanskje at om man skal gjøre narr av et parti, eller en "øvrighet" i den norske stat, er Frp det partiet som det er mest politisk korrekt å gjøre narr av. Om det er fortjent eller ufortjent får man gjøre opp sin egen mening om, men Frp har ved flere anledninger unektelig lagt seg ganske godt til rette i skuddlinja.

Konklusjon
Onlinespillet "Klin til Frp" har et ganske tydelig budskap om at Frp må slås ned igjen på meningsmålingene, og som jeg har prøvd å vise blir dette uttrykt på flere plan. For det første i tittelen, hvor det er ganske tydelig at spillet går ut på å gjøre noe i negativ retning med Frp, og for det andre, grafikken, hvor bildene av Frp-politikerne har blitt påført store gnagertenner for å forsterke jordrotte-konnotasjonen, og som også kan fungere som en latterliggjørende karikatur på Hagen og Søviknes på grunn av sine karakteristiske kjeftamenter. Den tredje måten budskapet blir forsøkt uttrykt på er gjennom det auditive, som hele tiden bekrefter at spilleren gjør det riktige og er flink, evt. motsatt om spilleren ikke slår ned Frp-politikerne. Selve aktiviteten til spilleren medvirker også i å formidle budskapet i og med at brukeren er nødt til å 'kline til Frp' for å få poeng, og poenget med spillet er å sanke mest mulig poeng.
Men som sagt, det finnes noen forutsetninger for at budskapet skal nå fram til den intenderte spilleren, og det er at spilleren har kjennskap til og innehar den samme holdningen til Frp og kjenner til noe av dette partiets historie og verdier. I tillegg er det nok en fordel at hun/han kjenner til Are og Odins radioprogram, i alle fall om spilleren skal forstå hvorfor hun/han gjør som hun/han blir bedt. Om disse betingelsene blir oppnådd virker dette spillet til å fungere både underholdende og morsomt, og i og med listen over de hundre beste har den også sjanser til å trekke brukeren tilbake til siden, og ut ifra min analyse vil jeg dermed anta at avsenderens mål er oppnådd.
Litteraturliste
Engholm, Ida og Lisbeth Klastrup, Digitale Verdener, Gyldendal 2004
Dagbladet [online], tilgjengelig: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/03/367839.html [4.3.2005].
Klin til Frp [online], tilgjengelig: http://www.nrk.no/programmer/radio/are_og_odin/2798571.html [4.3.2005].
[1] Tilgjengelig: http://www.nrk.no/programmer/radio/are_og_odin/2798571.html [4.3.2005].
[2] Dagbladet [online] tilgjengelig: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/03/367839.html [4.3.2005]
0 Kommentarer:
Legg inn en kommentar
<< Home